СОЦІАЛЬНА МЕРЕЖА FACEBOOK В ОБСЛУГОВУВАННІ КОРИСТУВАЧІВ БІБЛІОТЕКИ НАУКОВОЇ УСТАНОВИ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ

ЗаявникІваненко Світлана Василівна (Україна)
ФорумМіжнародної наукової конференції «Бібліотека. Наука. Комунікація. Актуальні питання збереження та інноваційного розвитку наукових бібліотек» (2023)
ЗахідСекція 1. Бібліотечно-інформаційний комплекс: сучасні пріоритети організації та управління
Назва доповідіСОЦІАЛЬНА МЕРЕЖА FACEBOOK В ОБСЛУГОВУВАННІ КОРИСТУВАЧІВ БІБЛІОТЕКИ НАУКОВОЇ УСТАНОВИ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ
Інформація про співдоповідачів-
Презентаціяне завантажено
Статтяне завантажено


Тези доповіді

УДК 316.472.4:023

Іваненко Світлана Василівна,
https://orcid.org/0000-0001-8756-0892,
завідувачка науково-технічної бібліотеки
Інститут електрозварювання ім. Є.О. Патона НАН України
Київ, Україна
e-mail: sv_88@ukr.net

СОЦІАЛЬНА МЕРЕЖА FACEBOOK В ОБСЛУГОВУВАННІ КОРИСТУВАЧІВ БІБЛІОТЕКИ НАУКОВОЇ УСТАНОВИ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УКРАЇНИ

Порушується проблема взаємодії бібліотеки з користувачами у кризові часи соціальних потрясінь. Висвітлено питання використання соціальної мережі Facebook як дієвого засобу соціальної взаємодії та популяризації медіа продуктів бібліотеки.
Ключові слова: бібліотека, буктрейлер, Інститут електрозварювання імені Є. О. Патона, комунікація, Національна академія наук України, соціальна мережа, хештег, Facebook, QR-код.

Кризові «ковідні» та воєнний часи підштовхнули наукові бібліотеки Національної академії наук України (далі НАН України) до активнішого освоєння соціальних мереж як додаткових каналів комунікації зі своїми користувачами. Відсутність можливості контактувати із споживачем бібліотечного продукту безпосередньо в установі спричинило перехід спілкування у віртуальний формат.
Науково-технічна бібліотека Інституту електрозварювання імені Є. О. Патона (далі НТБ ІЕЗ) має свій власний канал комунікації у соціальній мережі Facebook (https://www.facebook.com/LibraryPaton/), який було створено у 2020 р. Він започаткований як додаткова можливість залучення читацької аудиторії і згодом став важливим засобом комунікації з потенційним відвідувачем у період карантинних обмежень під час Covid-19 та повномасштабного вторгнення Російської Федерації на територію незалежної України.
Facebook-сторінка НТБ ІЕЗ – це обліковий запис бібліотеки у найбільш популярній у світі соціальній мережі, де основою для взаємодії з потенційним користувачем є персональний профіль бібліотеки, доповнений офіційною інформацією, хештегами, зображеннями та відеоконтентом.
Щоб зробити сторінку НТБ ІЕЗ унікальною у 2020 р. було опубліковано основну світлину бібліотеки та зображення обкладинки, також додано персональну назву (Науково-технічна бібліотека ІЕЗ ім. Є. О. Патона НАН України) та контактну інформацію, обрано категорію.
У 2021 р. до Всесвітнього дня соціальних мереж створено хештеги бібліотеки #НТБ_ІЕЗ та #LibraryPaton, що полегшують пошук користувачами дописів книгозбірні, не використовуючи стрічку новин.
У 2023 р. згенеровано QR-код для сторінки бібліотеки у Facebook для швидкого зчитування посилання на сторінку через камеру мобільного телефону користувача.

Рис. QR-код НТБ ІЕЗ у Facebook
QR-код використовується НТБ ІЕЗ при підготовці інформації, презентацій, електронних виставок літератури, буктрейлерів, відеооглядів, інших віртуальних продуктів, що суттєво збільшує кількість підписників бібліотеки у Facebook. Станом на 2023 р. на профіль НТБ ІЕЗ у Facebook підписаний 51 користувач.
НТБ ІЕЗ активно використовує соціальну мережу Facebook для просування своїх медіа продуктів і підтримки зв’язку з аудиторією.

Контент, що публікується на Facebook-сторінці НТБ ІЕЗ:
1. Інформація про публікаційну активність бібліотекарів у фаховій періодиці;
2. Буктрейлери книжкових виставок – зображення видань із бібліографічним описом та короткою анотацією у форматі відео ролика, що супроводжується аудіо і відео рядом.
3. Матеріали інформаційного характеру:
• доступ до електронних ресурсів та передплатних баз даних;
• вебінари, навчальні заходи;
• події і заходи, які відбуваються у житті бібліотеки та наукової установи;
• пам’ятні дати та новини, пов’язані з діяльністю ІЕЗ та бібліотеки.
Тематика публікацій у 2022 р. змінилася відповідно до подій в країні. На сторінці бібліотеки у Facebook наразі публікується інформація стосовно волонтерства, гуманітарної допомоги та участі бібліотеки та наукової установи в житті країни в умовах повномасштабної російської агресії.
НТБ ІЕЗ для визначення ефективності публікацій на Facebook використовує інструменти статистики для порівняння показників охоплення допису та взаємодії з дописом. Слід також враховувати кількість реакцій, коментарів, поширень публікації.
Дописами з найбільшим охопленням (до 269) та взаємодією (до 43) у довоєнний період були буктрейлери книжкових виставок. У воєнний час буктрейлери зберегли свої позиції, але популярності також набули публікації у фаховій періодиці (охоплення до 122, взаємодія до 33).
Важливо відмітити, що через додаток Facebook Massenger бібліотека отримує замовлення на електронні копії статей, надає інформаційні довідки, виконує замовлення по МБА.
Отже, використання соціальних мереж у роботі наукової бібліотеки сприяє формуванню позитивного іміджу книгозбірні в глобальній мережі Інтернет, надає можливість не втрачати контакт з користувачами у складних умовах та посилювати взаємодію з цільовою аудиторією у зручному і сучасному форматі.
Для подальшого розвитку бібліотечної сторінки у соціальній мережі Facebook є можливість використовувати привабливі для читача інструменти online-трансляцій; проводити дистанційні заходи; створити, так звані, кнопки дії («зателефонувати», «замовити»); під’єднати до профілю обліковий запис WhatsApp тощо.
Тож, використання соціальної мережі Facebook надає можливість НТБ ІЕЗ бути на зв’язку зі своїми користувачами 24/7 постійно.

UDC 316.472.4:023
Ivanenko Svitlana Vasylivna
https://orcid.org/0000-0001-8756-0892
head of the scientific-technical library
E.O. Paton Electric Welding Institute of the NAS of Ukraine
Kyiv, Ukraine
e-mail: sv_88@ukr.net

THE FACEBOOK SOCIAL NETWORK AT THE SERVICE OF LIBRARY USERS OF THE SCIENTIFIC INSTITUTION OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES OF UKRAINE

The problem of interaction between the library and users in times of crisis social upheavals is raised. The issue of using the Facebook social network as a effective remedy of social interaction and popularization of media products of the library is highlighted.
Keywords: library, booktrailer, E.O. Paton Electric Welding Institute, communication, The National Academy of Science of Ukraine, social network, hashtag, Facebook, QR-code.